Viktigt, oviktigt!
Publicerat: 2011-02-09 10:54:39
Häromdagen började jag och en kund att diskuttera hur viktigt det är att frisören man går och klipper sig hos ser bra ut i håret.
Kunden berättade om ett tillfälle då hon gått till en salong på Drop in, frisören som skulle klippa henne var ingen hon gått till tidigare och det var lite nervöst.
Efter någon minuts väntan kommer en dam och ropar upp kundens namn. Första reaktionen från kunden var om denna frisör verkligen var frisör då hon såg ut att inte ha klippt håret på flera år.
Hon började klippa och kunden vart redan innan själva behandlingen osäker på vad hon ville ha, på frisören osv..
Det slutade med att frisören var klar, kunden missnöjd, men betalade snabbt för att komma ut därifrån. Kunden gick aldrig mer tillbaka dit och rekommenderar ingen att gå dit.
Frågan här är ju egentligen: Var det kundens osäkerhet pga frisörens ovårdade yttre som påverkade frisörens klippning eller var det frisören som inte var speciellt bra!?
Jag tror att allt detta kan höra ihop.. Om en kund blir osäker på frisören, smittar det lätt av sig och frisören kan känna en viss osäkerhet. Det kan påverka kommunikationen mellan kund och frisör som kan bidra till missförstånd m.m.
Kommunikation är precis som i ett förhållande A & O inom yrket!
Och.. ett vårdat yttre är inte heller fel! :)
Kommentarer ♥
Trackback